28 Oct

جراحی آندوسکوپی هیپوفیز

جراحی آندوسکوپی هیپوفیز : غده هیپوفیز ، یک غده کوچک می باشد که در قاعده جمجه واقع شده است. غده هیپوفیز دارای عملکردی حیاتی و مهم می باشد و موقعیت آن نزدیک به مغز است ، همچنین در محدوده کمی بالاتر از آن نیز تقاطع بینایی ( کیاسما ) قرار گرفته است ؛ لذا از این دو منظر غده هیپوفیز ، بسیار حائز اهمیت می باشد.

از این رو تومورهایی که بر روی غده هیپوفیز تاثیر می گذارند یا این که در مجاورت آن رشد می کنند و اصطلاحا تومورهای هیپوفیز نامیده می شوند ، تاثیرات سوئی بر روی مغز و نیز تمامی بخش های بدن خواهند گذاشت.

علائم تومور هیپوفیز

علائم این تومور عبارتند از :

• حالت تهوع و استفراغ
  • احساس ضعف و سرما
  • بروز بی نظمی در چرخه قاعدگی
  • بروز اختلال در عملکرد جنسی
  • افزایش حجم ادرار
  • کاهش یا افزایش وزن بی دلیل

جراحی آندوسکوپی هیپوفیز

علائم تومور مغزی هیپوفیز می تواند شامل موارد ذیل نیز باشد :

• نابینایی

لازم به ذکر است که همه افراد مبتلا به تومور هیپوفیز ، لزوما کلیه این علائم را نخواهند داشت.

به طور کلی ، علائمی که به دلیل ابتلا به تومور هیپوفیز در بیمار نمود می یابد بر اساس نوع تومور ، سایز و شکل آن متفاوت خواهد بود ؛ به نحوی که ممکن است برخی از تومورهای هیپوفیز هیچ نوع علامتی نداشته باشند.

درمان تومور هیپوفیز

در حالت کلی ، دو روش برای درمان تومور هیپوفیز وجود دارد که عبارتند از :

• روش کرانیوتومی :

در این روش یک برش در پوست سر بیمار ایجاد شده و سپس از طریق این برش ، اقدام به برداشتن تومور از ناحیه بالای جمجمه صورت می پذیرد.

• روش آندوسکوپی :

این روش نیازی به برش جراحی نداشته و جراح متخصص به راحتی قادر به برداشتن تومور از طریق بینی و سینوس ها خواهد بود.

در نتیجه در روش جراحی آندوسکوپی هیپوفیز ، هیچ گونه اثر زخمی که ناشی از عمل باشد بر روی سر بیمار وجود نداشته و همچنین هیچ بخشی از مغز نیز تحت تاثیر نخواهد بود.

جراحی آندوسکوپی هیپوفیز

جراحی آندوسکوپی هیپوفیز چگونه است ؟

جراحی آندوسکوپی هیپوفیز ، جدیدترین متد درمانی جهت درمان پیچیده ترین تومورها و همچنین آسیب های وارده به قاعده جمجمه و ناحیه هیپوفیز می باشد.

این جراحی به دلیل بهره وری از ابزار پیشرفته آندوسکوپ به راحتی و با حداقل تهاجم از طریق بینی و سینوس ها ، انجام پذیر خواهد بود.

از این رو در جراحی آندوسکوپی هیپوفیز ، جراح متخصص با بکارگیری آندوسکوپ ، قادر به دسترسی به تومورهای هیپوفیز و قاعده جمجمه می باشد.

لازم به ذکر است که این جراحی ، تحت بیهوشی عمومی و از راه بینی انجام می گیرد.

آمادگی قبل از جراحی آندوسکوپی هیپوفیز

افراد می توانند با رعایت صحیح اقدامات قبل از جراحی آندوسکوپی هیپوفیز ، بر درصد موفقیت این جراحی بیافزایند.

آمادگی های لازم قبل از جراحی آندوسکوپی هیپوفیز ، عبارتند از :

• ترک سیگار از 2 هفته قبل از عمل جهت عدم بروز اختلال در روند بیهوشی و همچنین تسریع فرآیند درمان
  • پرهیز از مصرف داروهای مسکن از قبیل بروفن و آسپرین از 2 هفته قبل از عمل ، چرا که این داروها سبب اختلال در انعقاد خون شده و منجر به افزایش میزان خونریزی در حین و پس از عمل می شوند.
  • مطلع ساختن پزشک معالج از مصارف دارویی خاص و سابقه اعمال جراحی قبلی
  • خودداری از مصرف ویتامین E از 2 هفته قبل از عمل
  • اجتناب از خوردن هر گونه ماده غذایی و نوشیدنی از 8 ساعت قبل از عمل و ناشتا بودن در روز عمل آندوسکوپی

جراحی آندوسکوپی هیپوفیز

دکتر روزبه شمس امیری ، متخصص جراحی مغز ، اعصاب و ستون فقرات می باشند.

ایشان دارای مدرک فلوشیپ آندوسکوپی قاعده جمجمه و جراحی هیپوفیز از کشور ایتالیا در مرکز جراحی هیپوفیز ناپل تحت نظر پروفسور کاپابیانکا( ایشان از پیشگامان جراحی هیپوفیز در دنیا هستند) می باشند.

دکتر روزبه شمس امیری ، یکی از  بهترین جراحان مغز و اعصاب و تنها دارنده فلوشیپ آندوسکوپی قاعده جمجمه و جراحی هیپوفیز در شمال کشور هستند.

لازم به ذکر است که ایشان در جراحی تومورهای هیپوفیز و عروق مغز از توانایی و تبحر بالایی برخوردارند و در کارنامه کاری شان نتایج موفقیت آمیزی در زمینه جراحی آندوسکوپی هیپوفیز دارند.

drshams
دکتر روزبه شمس امیری جراح مغز، اعصاب و ستون فقرات فلوشیپ آندوسکوپی قاعده جمجمه عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی گلستان عضو انجمن جراحان اعصاب امریکا

با ما در تماس باشید